Tuesday, July 3, 2018

84. Myanmar Astronomy (9)


ျမန္မာနကၡတၱေဗဒ  ()
                         
၉။ အဂၤဝိဇၨာ အခါတိုင္ထူျခင္း။

ျမန္မာ့ေဗဒင္စစ္ ျဖစ္ေသာ အဂၤဝိဇၨာပညာသည္ နကၡတ္ေဗဒင္၊ လကၡဏာ ပညာတို႕ျဖင့္ ေကာင္းက်ိဳးဆိုးျပစ္မ်ား ကိုေဝဖန္ေဟာဆို ၿပီးေနာက္ ေကာင္းက်ိဳးမ်ား ခိုင္ျမဲတိုးတက္ေစရးႏွင့္ ဆိုးျပစ္တို႕ ေလ်ာ့ပါးသက္သာေစေရး အတြက္ ယၾတာေပးရန္ မရွိမျဖစ္ သံုးစြဲ ရန္ လိုအပ္သည့္ ပညာတရပ္ျဖစ္သည္။ ၿပီးျပည့္စံုေသာ ဓာတ္ယၾတာ ကိုဆင္ရန္ႏွင့္ ၇-ရက္သားသမီးတို႕ ေဆာင္ရန္ေရွာင္ရန္ လို အပ္ခ်က္မ်ားကို ဤပညာက ျဖည့္စြမ္းေပး ႏိုင္ပါသည္။ ၿဂိဳဟ္တစ္လံုးမွ ေနာက္တစ္လံုးသို႕ ၆-လံုးေျမာက္ စီစဥ္ထားေသာ ဆပြတ္လကၤာျဖင့္ ဆပြတ္ရိုက္ အခါတိုင္ထူပံုကို Fig. AstroTime-25 တြင္ ျပထားသည္။ ေဟာေျပာမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ရာ၌ ပံု၏လက်ၤာဖက္ တြင္ ျပထားေသာ ဆပြတ္၉-ခိုင္ ေခၚ နဝလဂ္ အိမ္ျဖင့္ ေမးလာသူ၏ တည္ေနရာ ဗဟိုျပဳလွ်က္ ေဟာေျပာျခင္း ယၾတာေပးျခင္း မ်ား ကို ျပဳလုပ္ေလ့ရွိၾကသည္။

ဆပြတ္တိုင္သည္ ဓာတ္ယၾတာ ေဆာင္ရာ၌ လြန္စြာအေရးပါ ေသာေၾကာင့္ Fig. AstroTime-26 တြင္ျပ ထားသကဲ့သို႕ ေအာင္လံထူ စစ္သူႀကီးပြဲ လကၤာျဖင့္လည္း ေရးမခ်ပဲ စိတ္ထဲတြင္ လွ်င္ျမန္စြာ တိုင္ထူ၍ ေဟာေျပာမႈကို လုပ္ေဆာင္သူမ်ားလည္း ရွိပါသည္။ ဤ နည္းျဖင့္ အခါတိုင္တစ္ခု၏ အထက္ၿဂိဳဟ္၊ ေအာက္ၿဂိဳဟ္ တို႕ကို စိတ္ထဲ၌ ျမန္ဆန္စြာ မွတ္ယူသံုးစြဲႏိုင္ ၾကသည္။




၁၀။ ေန႕အခါ ၈-ပါးႏွင့္ ညဥ့္အခါ ၈-ပါး တို႕ခြဲေဝျခင္း၊

ဋီကာႀကီးတြင္ Fig. AstroTime-27 ၏ ယာဖက္တြင္ ျပထားသည့္ အတိုင္း ေန႕အခါ ၈-ပါးကိုသာ အေသးစိတ္ေဖၚျပ ထားသည္။  ေအာက္ေျခတြင္ ညဥ့္၌လည္း ၄င္းအတူသိလင့္ ဟုဆိုထားသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အဆိုပါ အခါစဥ္ကို ေနဝင္မွ ေနာက္တေန႕ ေနထြက္ အထိ ေရတြက္ျခင္းသည္ က်မ္းရင္း၏အယူအဆ ဟုမွတ္ယူ၍ ဤပို႕စ္တြင္ အသံုးျပဳထားပါသည္။ ေန႕အခါ ၈-ပါးယူပံုသည္ ဝိ၀ါဒကြဲ  ျပားမႈမရွိေသာ္လည္း ညဥ့္အခါ ၈-ပါးတို႕၏ အစီအစဥ္ ယူဆပံုမွာ ကိုးကားထားသည့္ စာအုပ္အခ်ိဳ႕တြင္ ေဖၚျပျခင္း မရွိပဲ အခ်ိဳ႕၌ ၀ါ ဒကြဲမ်ားကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ထို႕အျပင္ အထက္တြင္ ေဖၚျပထား သကဲ့သို႕ အခါမ်ားကို မ်က္ျမင္ေနနာရီ အားျဖင့္ ပိုင္းျခားေလ့ရွိၿပီး လက္ေတြ႕မွတ္သား သံုးစြဲရာ၌ အရပ္သံုး/ရံုးသံုး စံေတာ္ခ်ိန္ အားျဖင့္ ေရတြက္ျခင္းက ပို၍အဆင္ေျပေၾကာင္း ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ဤ တြင္ အဂၤဝိဇၨာ၌ ေနထြက္မွေနဝင္ ႏွင့္ ေနဝင္မွေနာက္ေနထြက္ အထိ ၁-ရက္ဟု သတ္မွတ္ျခင္းေၾကာင့္ ပံုတြင္ျပထား သကဲ့သို႕အရပ္ သံုး စံေတာ္ခ်ိန္/ေန႕ျဖင့္ တစ္ထပ္တည္း မက်ေၾကာင္း ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ အဆိုပါ သံုးစြဲမႈ ကြာဟခ်က္ကို ပရိုဂရမ္ တစ္ခုေရးသား၍ က်ိဳးစားကိုင္တြယ္ ေျဖရွင္းထားပါသည္။



အဂၤဝိဇၨာ အခါခြဲေဝမႈ မ်ားကို အထက္ေဖၚျပပါ အတိုင္း အစီအစဥ္ခ် ၾကည့္လွ်င္ Fig. AstroTime-28 တြင္ ျပထားသကဲ့သို႕ တစ္ပတ္ အတြင္းရွိရက္တို႕ အတြက္ အဂၤဝိဇၨာ ေန႕ကူးေျပာင္းခ်ိန္၌ အခါမ်ားလည္း အစဥ္လိုက္ ကူးေျပာင္းသည္ ကိုေတြ႕ႏိုင္သည္။ ဥပမာ တ နဂၤေႏြေန႕၏ ေနာက္ဆံုးအခါမွာ ၁ေႏြျဖစ္၍ တနလၤာေန႕၏ ပထမဆံုးအခါမွာ ၂လာျဖစ္သည္။ ေန႕ႏွစ္မ်ိဳးတြင္ အရပ္သံုးေန႕သည္ အဂၤဝိဇၨာေန႕ မစမီ ယခင္ေန႕ ေနာက္ဆံုးအခါ ၄-ခုျဖင့္ စတင္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ အဂၤဝိဇၨာေန႕၏ ေန႕ ၈-ခါႏွင့္ ညဥ့္ ၄-ခါ အၿပီးတြင္ အရပ္သံုးေန႕ အဆံုးသပ္သည္။ အခါမ်ားပိုင္းျခား သံုးစြဲရာတြင္ အရပ္သံုးေန႕/ရက္စြဲ စံေတာ္ခ်ိန္ တို႕အားျဖင့္ တြက္ခ်က္ေဖၚျပျခင္း ကမ်ားစြာ အဆင္ေျပမႈကို ျဖစ္ေစသည္။ သို႕ရာတြင္ အခါမ်ားပိုင္းျခား ခြဲေဝျခင္း သတ္မွတ္ေရတြက္ျခင္း စသည္တို႕ကို မ်က္ျမင္ေန သြားဆိုင္ရာ တြက္ခ်က္မႈမ်ား အေပၚအေျချပဳ လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုပါသည္။

အခါမ်ား သတ္မွတ္ရာတြင္ ေဖၚျပပါ အရပ္သံုး ေန႕၏အစ၊ အဂၤဝိဇၨာ ေန႕၏အဆံုး ၄-ခါ ယူဆပံုမွာ ကိုးကားက်မ္း အခ်ိဳ႕၌ ျပထား သည့္ အခါတို႕ႏွင့္ ကြာျခားေကာင္း ကြာျခားေနမည္ ျဖစ္သည္။ သို႕ရာတြင္ အဆိုပါ ၄-ခါသည္ သန္းေခါင္မွ ေနထြက္အတြင္း က်ေရာက္လွ်က္ ရွိျခင္းေၾကာင့္ ေဟာေျပာျခင္း ဆိုင္ရာကိစၥ ရပ္မ်ားအတြက္ ထိခိုက္အျငင္းပြား ဖြယ္ရာမရွိႏိုင္ဟု ယူဆပါသည္။



ကုိးကားေသာ စာအုပ္မ်ား။

၁။ ေဗဒင္ေဟာပံု နည္းမ်ိဳးစံု-ေဗဒင္ပညာရွိ ၿမိတ္ဦးဘိုးထိန္၊ ပညာအလင္းျပ၊ 1964
၂။ ကာလႀကီးဋီကာ-စာအုပ္ရွင္ ေမာင္ေသာင္း၊ ပညာအလင္းျပ၊ 1958
၃၊ အာထပၸန မဟာကာလ ေဟာနည္းက်မ္း-ဆရာဦးၾကည္၊ တို႕ညီေနာင္စာေပ၊ 1981


Messenger: Aye Win Kyaw                                                                                 
3-07-2018                                                                                                                                   
ဆက္ရန္္  

1 comment:

Anonymous said...

ဆရာ သတိမိပါတယ္ဆရာ။ ေကာင္းရာသုဂတိ ေရာပါေစ